zondag 29 juni 2014

De beste power pop nummers

In deze aflevering over power pop stel ik je voor 12 nummers uit de meest productieve periode van deze leuke poprock genre, namelijk vanaf halverwege jaren 70 tot ver in de jaren 80.
POWERPOP
O               
W             
E               
R               
P                
O               
POWERPOP


____________________________________________________________________________________


DE MUZIEK



Shake Some Action- The Flamin' Groovies
Album Shake Some Action, 1976

Deze legendarische pop rock band opgericht in San Francisco halverwege de jaren '60 was een pionier van deze rock subgenre. 
Persoonlijk heb ik een speciale herinnering aan dit nummer: toen ik eind jaren 80 mijn man leerde kennen in het rock café van gemeenschappelijke vrienden, werd deze song vaak gedraaid. 
In werkelijkheid werd er in die periode heel veel power pop gedraaid..... 
Het is een klassieker van de power pop maar ook van mijn persoonlijke muziekgeschiedenis.











Jumpin' In The Night- The Flamin' Groovies
Album Jumpin' In The Night, 1979
De Flamin 'Groovies namen dit album op toen de new wave in volle gang was. Niet zo reuze fantastisch als het legendarische album Shake Some Action, toch bevat wel een paar klinkende en krachtige nummers. Zoals dit bijvoorbeeld:







Hangin' On The Telephone- The Nerves
Album Nerves uit 1976
De Amerikaanse band Blondie maakte dit nummer heel populair in 1978, inbegrepen in het album Parallel Lines. In werkelijkheid is dit nummer van de Californische band The Nerves: Paul Collins (The Beat), Jack Lee en Peter Case. 
Ik vind dit nummer één van de beste popsongs aller tijden. De originele versie van The Nerves vind ik ook veel leuker dan de bekende Blondie's cover, en is natuurlijk een van mijn favoriete nummers ooit.







Rock'n' Roll Girl- The Beat
Album The Beat, 1979  
Het was het debuut album van de Amerikaanse band The Beat, opgericht door gitarist, zanger en songwriter Paul Collins, ex Nerves
Het album is een klein klassieker in de popgeschiedenis, een miniatuurtje. Maar echte muziekliefhebbers zoals ik en jullie houden juist van dit soort 'kleine' albums.....
Het openingsnummer van het plaatje is echt een topper. Als je nog nooit dit nummer hebt geluisterd, doe het dan nu. Het wordt vast jouw favoriete song van deze week!








You Got My Number- The Undertones
Single uit 1979

De Ierse band Undertones met frontman Feargal Sharkey, leverde een beetje optimisme op de Britse punk scene van de late jaren '70 met hun frisse, speelse punk-pop nummers
Hun eerste album bevat echte pareltjes uit de powerpop.
Laten we eerst dit nummer luisteren, een single die later werd opgenomen in het album Hypnotised uit 1980.









Teenage Kicks- The Undertones
Album The Undertones, 1979

Hoe leuk het is om 16 jaar te zijn in een interessante muzikale periode....? Denk bijvoorbeeld aan de ontploffing van de punk eind jaren 70.
16 jaar is een belangrijke leeftijd. Het is het begin van het leven als (jong)volwassen.
Ik had veel mazzel: ik was 16 in 1980, een bijzonder jaar met veel leuke nieuwe muziekjes, waaronder het plaatje van dezelfde naam van The Undertones. 










Going Underground- The Jam
Single uit 1980
De Britse mod band met zijn meest bekend nummer. 
Frontman Paul Weller was erg boos op de Britse regering in een wereld die op dat moment in volle nucleaire wapenwedloop zat. Dat kun je zien en horen in dat briljant nummer.






Rattlesnakes- Lloyd Cole & The Commotions
Album Rattlesnakes, 1984 

Dit was het debuut album van songwriter en zanger Lloyd Cole en zijn destijds band The Commotions, voordat hij zijn solo carriere begon, later in de 90's.
Het is meer een college rock band maar de grenzen van power pop zijn vaag. 








Strangers When We Meet- The Smithereens
Album Especially For You, 1986 

The Smithereens was mijn favoriete band in 1988 en ik denk dat ik de tape heb versleten door het veel gebruik. Ik kende uit mijn hoofd de teksten van Behind The Wall Of Sleep en Blood & Roses, en in het bijzonder In A Lonely Place. Ik kreeg er nooit genoeg van.
Strangers When We Meet klinkt nog steeds geweldig na al die tijd. Oordeel maar jezelf:






What I Like About You- The Romantics
Album The Romantics, 1980 
Dit thema was een hit en een van de belangrijkste nummers van de new wave
The Romantics zijn een Amerikaanse pop band beïnvloed door de British Invasion uit de 60's.









Nostalgia- The Buzzcocks
Love Bites, album uit 1979
The Buzzcocks zijn nog steeds éen van mijn top bands ooit. Ik vind al hun nummers reuze, ontzettend leuk! En ik ben al fan sinds mijn zestiende. Maar ik ga niet Sixteem Again draaien. Die laten we voor een volgende speciaal blog over teenage jaren en hoe zit met onze generatie tegenwoordig.
Vandaag een paar superleuke nummers van deze fantastische Britse band die zoveel punkrock als powerpop maken. Moeilijke combinatie, maar het is hen volledig gelukt.










Dreaming- Blondie
Album Eat To The Beat, 1979
Beschouwden door velen als pioniers van Amerikaanse new wave.
Het album werd een wereldse commercieel hit, met nummers zoals Dreaming, die roepen op de meest commercieel en effectieve power pop.









Pump It Up- Elvis Costello
Album This Years Model, 1978
Declan Patrick MacManus is de echte naam van deze Britse zanger, maar hij veranderde in Elvis Costello door voor de hand liggende redenen
Hij was een van de pioniers van de new wave beweging en auteur van een aantal van de meest representatieve nummers van die tijd, zoals Radio, ook van dit album , opgenomen met Costello's band The Attractions.







Starry Eyes- The Records
Album Shades In Bed, 1979







Cruel To Be Kind- Nick Lowe
Album Labour Of Lust, 1979
A journeyman power pop architect, essentially, through Stiff Records, shaping the sound of an entire movement.  Lowe generally saved his best material for himself, producing a series of great, glum singles, this being the best of the bunch.  volgens rateyourmusic.com

 

 
 



























 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten