dinsdag 26 februari 2013

Punkrock covers van jaren 60 nummers

SURFIN' PUNK BIRD

www.freerepublic.com
Ik durf niet te zeggen welke was het allereerste punkrock nummer ooit, maar als ik voor een liedje moet kiezen dan kies ik Surfin' Bird van The Trashmen.
Het klinkt als een punksong uit 1977, en ook als een psychobilly nummer uit de 80's. In werkelijkheid is het uit 1963.

Ik ben dol op allerlei goede muziekjes uit jaren 60. Van pop tot soul en van surf tot avant-garde zoals Velvet Underground.
Maar ik ben natuurlijk niet de enige die de sixties zo leuk vindt. Al die mensen die in de 60's opgroeiden en in de late 70's besloten om muziek te gaan maken, al die punkrock bands van mijn generatie of wat ouder begonnen allemaal met covers van hun lievelingsliedjes uit de 60's.

Hieronder volgt een kleine selectie van nummers die door punkrock bands werden gecoverd.
Er zijn 11 jaren zestig nummers en 11 covers.
Zowel het ouwe nummer uit de 60's als de punk versie vind ik fantastisch. Anders had ik ze niet uitgekozen.
Soms lijkt me de oude versie veel beter dan de punk cover, zoals bij Surfin' Bird.
Soms is de punk versie juist leuker dan de jaren 60 nummer. Ik vind bijvoorbeeld dat The Misfits een voortreffelijk cover van Runaway hebben gemaakt.

Veel plezier mee!


_________________________________________________________________________________


Surfin' Bird- Ramones
Uit Album Rocket To Russia, 1977

Volgens hun fans, de beste album van de Ramones, met I Wanna Be Well en Sheena Is A Punkrocker als meest bekende nummers.
Het plaatje bevat nog een surf nummer uit de 60: Do You Wanna Dance van The Beach Boys.




Surfin' Bird- The Trashmen 
Single uit 1963
Ik vind deze originele versie veel leuker. Wat een punkachtige sound, zo in de vroege 60's...!
The Cramps hebben ook het nummer gecoverd, op hun debut single uit 1978. Het nummer verschijnt ook op hun albums Gravest Hits (1979) en Off The Bone (1983).


 


 


California Sun- The Dictators
Album Go Girl Crazy! uit 1975
Toen in 1973 deze protopunk band uit NY begon met muziek maken, zaten de Ramones en de Pistols nog steeds op de basisschool.
Dit is hun eerste album, met nog een bekende jaren 60 hit erin: I Got You Babe, van Sonny & Cher.





California Sun- The Rivieras
Album Let's Have A Party, 1964
Het plaatje zit lekker vol met vrolijke surf en rock&roll nummertjes.
California Sun werd een hit op een muzikale periode in USA waar de concurrentie met de British Invasion was net begonnen. 






I Fought The Law- The Clash
Joe Strummer en Mick Jones luisterden voor het eerst naar dit nummer op een jukebox, toen ze hun album Give 'Em Enough Rope opnamen. Het was 1978. De cover staat op de EP The Cost Of Living uit 1979.





I Fought The Law- Bobby Fuller
Single uit 1965
Een klein juweeltje uit de rock muziek. De video is ook merkwaardig: een neppe gevangenis als scenario.
Bobby Fuller' muziek carriere was kort maar intens. Hij werd dood getroffen in een auto. Hij was 23. Zelfmoord, ongeluk of moord is tot de dag van vandaag nog steeds een raadsel. 

   




Glad All Over- The Rezillos
Album Can't Stand The Rezillos uit 1978
Een LP uit de vroege New Wave-punk periode, met maar liefst 3 great songs uit de 60's: I Like It, van Gerry & The Pacemakers, Somebody's Gonna Get Their Head Kicked In Tonight van Fleetwood Mac, en het nummer die we nu gaan luisteren, Glad All Over, origineel van The Dave Clark Five.
De Schotse act The Rezillos is altijd één van mijn favoriete punk bands geweest, omdat ze zo fris klinken. De covers die ze maken van jaren 60 nummers vind ik simpelweg fantastisch, net als al hun eigen nummers.





Glad All Over- The Dave Clark Five
Single uit 1963
Lekker jaren 60 Britse pop, klinkt nog steeds heel leuk. Maar dat heb je als een nummer zo geweldig als deze is.

 




Pipeline- Johnny Thunders
Uit zijn solo album So Alone, 1978
Ik zag Johnny Thunders & The Heartbreakers live in 1986 in Alicante, mijn vorige woonplaats.
Ik kan me niet meer herinneren wat ze die avond allemaal speelden maar ik weet nog heel goed dat Johnny een stukje, misschien maar enkele akkoorden van Pipeline op zijn Les Paul speelde.







Pipeline- The Chantays
Album Pipeline, 1963 
Het meest beroemde surf rock nummer aller tijden. Het was eigenlijk het muziekje van een surfing movie, en het is gebleven als een deel van ons leven.






Runaway- The Misfits
Album Project 1950, uit 2003
The Misfits is een Amerikaanse band en ze maken hardcore en horror punk. En ook voortreffelijke covers van zoete liedjes uit de 60's zoals dit klassiek nummer over liefdesverdriet van pop zanger Del Shannon.
Zowel Elvis Presley als The Small Faces maakten er covers van. Maar naar mijn bescheiden mening is de versie van de Misfits de beste.







Runaway- Del Shanon
Single uit 1961
Dit nummer uit de vroege 60's was de grootste hit van Del Shannon. Een wat verouderd liedje, na loop des jaren. Wel mooi en met een leuke gitaar.
Bij het zoeken naar informatie over nummers tref je natuurlijk aan ook het verhaal achter de liedjes. De verhalen van de personen die al die mooie liedjes ooit componeerden, zangen, speelden, zoals het drama van R&Roll en pop zanger Del Shannon, die zelfmoord pleegde toen hij 55 was. Mogelijke oorzaak was depressie gecombineerd met verkeerde antidepressiva.
 




Ring Of Fire- Social Distortion
Album Social Distortion uit 1990
Deze Amerikaanse hardcore punk band maakten een voortreffelijke cover van de mythische song, origineel van Johnny Cash en toegekend aan zijn vrouw June Carter.
Met grote invloed van Americana muziek, met name roots rock, zijn Social D meer naar deze muziekstijl gegaan en hun vroegere punkstijl achtergelaten. 
Ik heb het over Ring Of Fire uitgebreid verteld op mijn vorige post, met als thema Love Songs deel 1

Ik voeg daarom geen video van het origineel nummer toe.








Do You Love Me- Johnny Thunders &The Heartbreakers
Uit album L.A.M.F, 1977
De LP Like A Mother Fucker heeft niet alleen een zeer explicite naam maar zit ook vol goede punkrock nummers maar vooral rock&roll.
Het nummer Do You Love Me werd door Berry Gordy geschreven, en door The Contours als eerst release in 1962.
Het nummer werd ook gecoverd door o.a. The Hollies, The Supremes en The Sonics.
Laten we nu even naar Johnny en zijn vriendjes luisteren.






Do You Love Me- The Sonics
Album Here Are The Sonics, 1965
Naar mijn mening zijn The Sonics de beste garage rock band ooit. Ze hadden jaren later een grote invloed op bands uit de 80 en 90 zoals The Cramps, Fuzztones, The Hives en The Cynics.
Hun versie van Do You Love Me is volgens mij ook de beste.






Dear Prudence- Siouxsie & The Banshees
Single uit 1983
Hieronder een leuke video waar de geweldige zangeres Siouxsie, een van mij favoriete artiesten, een voortreffelijke uitvoering maakt van Dear Prudence, samen met haar Banshees en met Robert Smith van The Cure aan de gitaar.
Met als bonus informatie over de oorsprong van het nummer. Wil je weten wie Prudence was, kijk dan naar de video. 





Dear Prudence- The Beatles
Album The Beatles (ook bekend als The White Album) uit 1968
De White Album van de mythische band werd grotendeels geschreven en gecomponeerd tijdens hun verblijf in India, en het is de meest afwisselende album van The Beatles, waar het al duidelijk werd dat de band uit elkaar groeide.
 De gitaarspel van John Lennon is oh, zo mooi.....





Baby I Love You - The Ramones
Album End Of The Century  uit 1980
De vijfde LP van de Amerikaanse punkrock band werd geproduceerd door muziek-producer Phil Spector. Het album werd een grote hit, met als bekendste nummers Do You Remember Rock'n Roll Radio en Rock'n' Roll Hight School.
Het resultaat was een wat minder punkrock album, met soms wat 'zoetachtige' nummers zoals die cover Baby I Love You.  


 
Baby I Love You- The Ronettes
Single uit 1963
Een van de beste jaren 60 nummers, geproduceerd natuurlijk door Phil Spector, die een liefdesrelatie met Ronette- zangeres Ronnie Bennett had. 
Volgens mij is deze originele versie veel beter dan die van de Ramones.....
Voor meer info over dit nummer en over The Ronettes ga naar mijn verhaal Love Songs






Needles And Pins-The Ramones
Album Road To Ruin, 1978
Nog een song uit de sixties door The Ramones gecoverd. Dit nummer is zo mooi dat veel andere artiesten een cover er van hebben gemaakt.






Needles And Pins- The Searchers
Single uit 1964
Het nummer werd geschreven door Sonny Bonno en producer/songwriter Jack Nitzsche (The Stones, Neil Young o.a). De versie van de Britse rock band The Searchers is volgens mij de leukste.
Andere artiesten die het nummer hebben gecoverd zijn Cher, The Turtles en Tom Petty.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten